Ellenőrzőlisták

Tanuljuk közösen és vegyük át együtt az adminisztrációs folyamatokat!

Az önkormányzatok óvoda- és bölcsődefenntartással kapcsolatos feladatai

Az önkormányzatok óvoda- és bölcsődefenntartással kapcsolatos feladatai

Minden települési önkormányzat köteles gondoskodni az óvodai ellátásról, a bölcsődei ellátást pedig azok az önkormányzatok kötelesek megszervezni, amelyek területén tízezernél több állandó lakos él, ennél kevesebb lakosú település esetén pedig, ha a település 3 év alatti lakosainak száma meghaladja a 40 főt vagy a szülők legalább öt gyermek tekintetében igénylik azt. Az óvoda köznevelési intézmény, ezért a közneelésre vonatkozó jogszabályok hatálya alá tartozik, míg a bölcsőde gyermekvédelmi intézmény, így a működésére a gyermekvédelmi jogszabályok vonatkoznak. Az alábbiakban az óvodák és a bölcsődék fenntartásával és működésével kapcsolatos jogszabályi előírásokat ismertetjük.

Óvodai intézményi alapdokumentumok elkészítése

Óvodai intézményi alapdokumentumok elkészítése

Az óvodák számára előírt intézményi alapdokumentumok elkészítése alapvető jogszabályi kötelezettséget jelent. Az alapdokumentumok nyilvánosak, azaz minden érdeklődő számára hozzáférhető módon kell elkészíteni és publikálni. Ez alól csak az alapdokumentumok hivatalos példányai képeznek bizonyos szempontból kivételt,  melyet az intézményből nem vihetnek ki. Az alapdokumentumok megváltoztatásának módját a dokumentumok végén található érvényességi rendelkezések tartalmazzák.

Az említett legfőbb alapdokumentumok közül is kiemelkednek az intézményi alapdokumentmok:

- Alapító okirat 
- Beiskolázási terv 
- Éves pedagógiai munkaterv
- Házirend 
- Szervezeti és Működési Szabályzat (SzMSz) 

Az intézményi alapdokumentumok mellett megkülönböztethetjük a pedagógiai-, munkaügyi alapdokumentumokat és a munkajogi- munkavédelmi természetű szabályzatokat.

Óvodai pedagógiai alapdokumentumok elkészítése

Óvodai pedagógiai alapdokumentumok elkészítése

Az óvodák számára előírt intézményi alapdokumentumok elkészítése alapvető jogszabályi kötelezettséget jelent. Az alapdokumentumok nyilvánosak, azaz minden érdeklődő számára hozzáférhető módon kell elkészíteni és publikálni. Ez alól csak az alapdokumentumok hivatalos példányai képeznek bizonyos szempontból kivételt,  melyet az intézményből nem vihetnek ki. Az alapdokumentumok megváltoztatásának módját a dokumentumok végén található érvényességi rendelkezések tartalmazzák.

Az óvodai nevelő munka négy alapvető dokumentumra épül: ezek sorban a

- Pedagógiai program
- Szervezeti és Működési Szabályzat (SzMSz)  
- Házirend és
- az adott nevelési évre szóló munkaterv. 

A pedagógiai jellegű dokumentumok kiemelése (élén a Pedagógiai program adminisztrációjával), a munkaügyi alapdokumentumoktól történő elválasztás érdekében is indokolt. 

Az iskolák új ellenőrzési rendszere 2024 februártól

Az iskolák új ellenőrzési rendszere 2024 februártól

2023 őszén módosult a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet). A változások – többek között – érintették az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, közismertebb nevén a tanfelügyelet szabályait is.

A változások egyik legfontosabb oka, hogy a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Életpálya törvény) 2024. január 1-jével történt hatályba lépése megszüntetette az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés („tanfelügyelet”) korábbi gyakorlatát. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzések közül már 2023. szeptember 1-jével megszűnt a pedagógusok ellenőrzése és az intézményvezetők ellenőrzése, míg az intézményellenőrzés és a komplex ellenőrzés továbbra is megmaradt. A pedagógusok és az intézményvezetők ellenőrzésének megszüntetését az tette indokolttá, hogy ezeket az eljárásokat 2025-től az Életpálya törvény szerint kötelezően előírt teljesítményértékelési rendszer váltja fel munkáltatói értékelésként. 

Az óvodafenntartó törvényességi ellenőrzése

Az óvodafenntartó törvényességi ellenőrzése

A köznevelésben lefolytatott törvényességi ellenőrzés sajátossága, hogy az kizárólag az intézményfenntartói tevékenység jogszerűségére irányulhat. Az intézmény törvényes működésének ellenőrzésére a fenntartó által végzett ellenőrzés, valamint a fővárosi, vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) hatósági ellenőrzése hivatott. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: köznevelésről szóló törvény) 83. § (2) bekezdésének e) pontja szerint a fenntartó ellenőrizheti a köznevelési intézmény
– gazdálkodását,
– működésének törvényességét,
– hatékonyságát,
– a szakmai munka eredményességét.

Kiemeljük, hogy a fenntartónak ezeket a jogosítványait a kormányhivatal törvényességi ellenőrzési jogköre nem vonhatja el!