Pedagógusok értékelése: megoldások és útmutatások a gyakorlatban

Milyen feladatokat bízhat egy igazgató a munkatársaira a teljesítményértékelés során? Hogyan értékelhetők a művészeti iskolák pedagógusai, ahol nincs hagyományos kompetenciamérés? Ilyen és ehhez hasonló gyakorlati kérdésekre adott választ Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő az online szakmai napon.

Milyen feladatokat bízhat egy igazgató a munkatársaira a teljesítményértékelés során? Hogyan értékelhetők a művészeti iskolák pedagógusai, ahol nincs hagyományos kompetenciamérés? Ilyen és ehhez hasonló gyakorlati kérdésekre adott választ Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő az online szakmai napon.

A pedagógusok teljesítményértékelésével kapcsolatos nehézségekről, valamint a lehetséges megoldásokról tartott előadást Petróczi Gábor, tanügyigazgatási szakértő és címzetes főiskolai docens a Menedzser Praxis Tudás- és Válaszközpont által megszervezett online szakmai napon. Az előadás számos aktuális kérdést és problémát érintett, amelyekkel a pedagógusok és intézményvezetők nap mint nap szembesülnek.

Az egyik jelentős kérdés az igazgatói megbízások körére vonatkozott. A szakértő válasza miszerint egy közreműködő tagintézményvezető nem csak az általa irányított munkaközösségvezetőt bízhatja meg a teljesítményértékeléssel összefüggő feladatokkal. A Púétv. (2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról) egyértelműen meghatározza, hogy kiket lehet megbízni ilyen munkákkal. Akik nem tartoznak ebbe a körbe, azoknak nem oszthatják ki az ezzel kapcsolatos teendőket – hiába rendelkeznek szakértői minősítéssel.

Küldeni kell a TÉR szabályzatokat a fenntartónak?

Az intézmények által készített TÉR (Teljesítményértékelési Rendszer) -szabályzatok kapcsán Petróczi kiemelte, hogy azokat nem szükséges jóváhagyatni a fenntartóval, mivel erre nincs jogszabályi kötelezettség. Mivel ez nem jár anyagi többletköltséggel, így azokat nem kell megküldeni a fenntartónak.

Több kérdés érkezett az elektronikus felületek és a teljesítménycélok feltöltésével kapcsolatban is. Az előadó hangsúlyozta, hogy a fenntartók kötelessége volt biztosítani a felület hozzáférhetőségét, de ha ez valamiért nem történt meg, akkor az intézményvezetőnek saját magának kell rögzítenie és eljuttatnia a célokat a fenntartónak. Az értékelés csak az elektronikai rendszeren keresztül lehetséges, és ha még nem történt meg, a felületet újra kell nyitni a feltöltéshez.

Értékelés a művészeti iskolákban

A szakértő kitért a kompetenciamérésekkel kapcsolatos kihívásokra is, különösen az általános iskolák alsóbb évfolyamait és a művészeti iskolákat érintően. Mivel az utóbbi intézményekben nincs kompetenciamérés, a teljesítményértékelés más szempontok alapján történik.

Az Oktatási Hivatal által kiadott segédanyagok alapján az értékelésnél az adott szakterület tevékenységét és eredményeit kell figyelembe venni.

A természetismereti tantárgyak oktatását érintő kérdésekre válaszul elhangzott, hogy objektív értékelés csak akkor lehetséges, ha az adott tantárgyból két egymást követő év eredményei állnak rendelkezésre. Ha több tanár oktatja a különböző természettudományos tárgyakat, akkor az eredmények összehasonlítása és beszámítása kihívást jelenthet.

A pedagógiai asszisztensek is eljárhatnak?

Előadásában Petróczi Gábor a pedagógiai asszisztensek szerepét is tisztázta, miszerint ők nem tölthetnek be vezetői munkakört, így nem lehetnek munkaközösségvezetők. Ez azt jelenti, hogy őket az igazgató nem bízhatja meg

A szakértő számos egyéb kérdésre válaszolt a pedagógusok teljesítményértékelésével kapcsolatban. Emellett gyakorlati tanácsokat is nyújtott az intézményvezetők és pedagógusok számára, ezzel segítve őket a rendszer hatékonyabb működtetésében és az előírások betartásában.

Pedagógusok értékelése: megoldások és útmutatások a gyakorlatban