Új pedagógus teljesítményértékelési rendszer: mit kell tudni?

Láthatja-e a későbbi munkáltató az értékelést? Milyen időszakok alapján szükséges értékelni az iskolák illetve az óvodák esetén? Kiket kell értékelni? Milyen újdonságokra kell számítani az új rendszerben? Petróczi Gábor a pedagógus teljesítményértékelési rendszerről tartott előadást a Menedzser Praxis szakmai napján, ahol javaslatokat is adott annak szervezésére.

Láthatja-e a későbbi munkáltató az értékelést? Milyen időszakok alapján szükséges értékelni az iskolák illetve az óvodák esetén? Kiket kell értékelni? Milyen újdonságokra kell számítani az új rendszerben? Petróczi Gábor a pedagógus teljesítményértékelési rendszerről tartott előadást a Menedzser Praxis szakmai napján, ahol javaslatokat is adott annak szervezésére.

A teljesítményértékelést írásba kell foglalni a pedagógus teljesítményértékelési rendszeréről (TÉR) rendelkező Púétv. 98. § (3) szerint. Ez azt jelenti, hogy a teljesítményértékelést az igazgató minden évben rögzíteni fogja az informatikai rendszerben – hívta fel a figyelmet Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő, főiskolai docens (videó, előadás) a Menedzser Praxis Tudás- és Válaszközpontban megtartott, Iránymutatás a pedagógus teljesítményértékelési rendszer indításával kapcsolatos feladatokhoz című előadásában, amire tízezer érdeklődő regisztrált.

„Ha egy pedagógus másik intézményben folytatja pályafutását, az értékelés továbbra is elkíséri, mivel az új munkáltató is jogosult megtekinteni azt.”

Milyen időszakra vonatkozik az értékelés?

Hogy néz majd ki az első teljesítményértékelési időszak, mettől meddig tart? A törvény szerint a munkateljesítményt első alkalommal a 2024-2025-ös tanévre vonatkozóan szükséges értékelni, ami az iskolák esetén augusztus 31-ig tart, óvodában foglalkoztatott esetén pedig ugyanez a szeptember 1-től 2025. június 30-ig tartó időszakra értendő. A munkáltató a fizetésemelést, illetve -csökkentést a Púétv. 98. § (3) szerint állapíthat meg, mégpedig a következő nevelési évben illetve tanévben, szeptember 1-től.

A TÉR rendelet (TÉR rend. § 6. pontja) pedig megfogalmazza, hogy az iskolában az iskolában a teljesítményértékelési időszak szeptember 1-től a tanítási év végéig tart. Petróczi Gábor felhívta a figyelmet arra az érdekes kettősségre, hogy ez alapján tanítási évben kell gondolkodni, amit a miniszteri rendelet szerint határoznak meg. Ez ebben az évben a tanítási év vége június 21-e volt, és általában június 10-ig szokott tartani, óvodában pedig július 15-ig tart.

Kit kell értékelni?

A teljesítményértékelési rendszer azokra terjed ki, akik a teljesítményértékelési időszak első napján, azaz 2024 szeptemberében legalább pedagógus I. besorolással rendeznek (pedagógus I., II., mester- vagy kutatótanár) és pedagógus munkakörben foglalkoztatottak. Akiket nem pedagógus munkakörben foglalkoztatnak, azok közül csupán azokat szükséges értékelni, akik pedagógus szakképzettséggel, illetve szakképesítéssel rendelkeznek, (iskolatitkár, óvodatitkár, pedagógiai asszisztens, dajka és a többi) - noks munkakörökben foglalkoztatják őket.

Az értékelési kötelezettség minden pedagógust és pedagógusdiplomával rendelkező noks foglalkozatottat érint, ideértve az intézmény igazgatóját.

Az igazgató értékelését a fenntartó megbízottja végzi – nyilvánvalóan nem a helyettesek vagy nem ő maga. A vezetők értékelése - ideértve az igazgatóhelyettest, a tagintézmény igazgatót stb. - az igazgató jogkörébe tartozik.

Újdonságok az új rendszerben

A teljesítményértékelési rendszer beindítása, tervezése és vezetése új feladatokat jelent az érintettek számára: évente minden pedagógust értékelni kell, ennek végrehajtása gondos vezetői tervezést igényel. Az önértékelési rendszer korábbi feladataival összehasonlítva megállapítható, hogy az ötéves helyett éves gyakoriság lép be, az értékelés sokkal gyorsabb, az adminisztráció töredéke az önértékelésnél megismertnek. Az informatikai rendszer viszonylag egyszerű, könnyen kezelhető, kellő feladatmegosztással és előrelátó tervezéssel a TÉR működőképesnek bizonyul.

Petróczi Gábor előadásában részletesen kifejtette az új belépőkre vonatkozó szabályokat, az értékelési feladatok megosztását, a jogkör átadását és az illetményeltérítés változó lehetőségét. Emellett részletezte a teljesítményértékelés módszereit, bemutatta a teljesítményértékelés konkrét szempontjait, és javaslatokat tett annak hatékony megszervezésére.

Ha kíváncsi a részletekre és szeretné meghallgatni Petróczi Gábor teljes előadását, kattintson a cikkben található videóra! Ne hagyja ki az értékes információkat és gyakorlati javaslatokat, amik segíthetnek a pedagógus teljesítményértékelési rendszer hatékony megvalósításában. Kattintson a videóra most!

Új pedagógus teljesítményértékelési rendszer: mit kell tudni?