Indul a pedagógus teljesítményértékelés – Kérdések és válaszok

Mi alapján kell meghatározni a teljesítménycélokat, mennyire legyenek azok specifikusak? Milyen adatvédelmi kérdésekre szükséges ügyelni? Az intézményszabályzat elkészítésére igénybe vehető-e minta? Petróczi Gábor a Menedzser Praxis szakmai napján a pedagógus teljesítményértékelési rendszer indításával kapcsolatos feladatokat ismertette részletes és közérthető előadásában.

Mi alapján kell meghatározni a teljesítménycélokat, mennyire legyenek azok specifikusak? Milyen adatvédelmi kérdésekre szükséges ügyelni? Az intézményszabályzat elkészítésére igénybe vehető-e minta? Petróczi Gábor a Menedzser Praxis szakmai napján a pedagógus teljesítményértékelési rendszer indításával kapcsolatos feladatokat ismertette részletes és közérthető előadásában.

A pedagógusok számára személyre szabott teljesítménycélokat kell kitűzni – mondta Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő, főiskolai docens, a Menedzser Praxis Tudás- és Válaszközpont "Iránymutatás a pedagógus teljesítményértékelési rendszer indításával kapcsolatos feladatokhoz" című online szakmai napján. Hozzátette, hogy ezeknek

a céloknak igazodniuk kell a pedagógus munkaköréhez, beosztásához és az általa tanított tárgyakhoz.

Lényeges figyelembe venni a pedagógus előtt álló kihívásokat is. Például, ha egy kezdő óvodai csoportot vezet, fontos teljesítménycél lehet a csoport zökkenőmentes beilleszkedése, a megfelelő módszerek kidolgozása és a szülőkkel való hatékony együttműködés kialakítása. Amennyiben iskolába készülő nagycsoportos gyermekekről van szó, kiemelkedő cél lehet a fejlesztési feladatok meghatározása. Ebben az esetben érdemes fél évente kétszer rögzíteni a különböző fejlődési szempontokat, úgymint testi, lelki és motivációs tényezőket, illetve azt, hogy miként készíti fel mindez a gyerekeket az iskolai követelményekre.

Videó alatt: Nézze meg a teljesítményértékelési rendszer indításával összefüggő feladatokról szóló előadást! Kattintson a képre!

Petróczi Gábor úgy vélte: önmagában az a teljesítménycél, hogy valaki elérje a pedagógus kettő minősítést, nem elegendő. Ha a pedagógus kettőben kitűzött célok megfelelőek, vagy egy jól kidolgozott mesterprogram áll rendelkezésre, az már jelentős előrelépés lehet. Egy mesterprogramban olyan célkitűzések is megfogalmazhatók, amik az intézmény előnyére válnak és előmozdítják annak fejlődését. A munkaközösség-vezetők céljainak nem csak a pedagógusra, hanem a gyerekekre, tanulókra, óvodásokra és az egész intézményre is vonatkozniuk kell.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a célok alapján milyen fejlődést ér el a pedagógus a szakmai fejlődésében, az alkalmazott módszerekben és a tanulmányi eredményekben.

Átbeszélni másokkal, összeírni a célokat

A pedagógusnak hasznos lehet megbeszélni a kollégáival az elképzeléseit, és megfogalmazni három-négy sorban a három legfontosabb teljesítménycélt. Például, egyik célként kitűzheti, hogy három tanítványa bejusson a városi verseny döntőjébe. Egy másik cél lehet, hogy egy középiskolai tanítványa továbbjusson az Országos

Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) második fordulójába az adott tantárgyból, amit külön foglalkozásokkal és felkészítésekkel támogat. Ezek jó teljesítménycélok lehetnek, de mindenképp egyediek és személyre szabottak legyenek.

Az érintettek az intézmény munkatervében szereplő fontos szempontokhoz is igazíthatják céljaikat.

Tegyük fel, hogy idén ünneplik az intézmény huszadik évfordulóját. Ennek kapcsán vállalhatja, hogy a jubileum megünnepléséhez kapcsolódóan konkrét feladatokat lát el. Egy másik konkrét cél lehet az is, hogy megszervezi a tanévnyitó ünnepséget, a március 15-i megemlékezést, valamint az intézményi ballagást, vagy ezekhez kapcsolódó feladatokat vállal. Tehát a célok legyenek specifikusak és ne általánosak – hangsúlyozta a szakértő.

Adatvédelmi kérdések

Több kérdés érkezett az adatvédelemmel összefüggésben a szakmai nap résztvevőitől, ami kapcsán Petróczi Gábor elmondta: a teljesítményértékelés kapcsán egy zárt rendszerről beszélhetünk, és az olyan személyes adatokat nem fog tartalmazni, amelyekhez az igazgató vagy a közreműködő hivatali feladataként egyébként ne férhetne hozzá – például hogy milyen szakos az illető, mi a neve és így tovább. Ugyanakkor előfordulhatnak olyan esetek, amik kapcsán különösen oda kell figyelni az adatvédelmet érintő szabályokra. Káté Krisztina, a Menedzser Praxis adatvédelmi tisztviselője, részletes válaszokat ígért az adatvédelemre vonatkozó összetettebb kérdésekre az érintettek számára. Emellett bejelentette, hogy a későbbiekben várható egy, az iskolai, illetve óvodai működéssel összefüggő, adatvédelmi téma köré szervezett gyakorlati szakmai nap, ahol az érdeklődők választ kaphatnak arra, hogy pontosan milyen szabályoknak szükséges megfelelniük, mi alapján tudják jogszerűen elvégezni a teljesítményértékelést.

Iratminta segíthet a munkában

Arra a kérdésre, hogy a rövid intézményszabályzat elkészítésére létezik-e sablon, esetleg ajánlás, vagy ezt minden intézménynek magának kell elkészítenie, a szakértő elmondta: az intézmény saját maga készíti el a szabályzatait, bár természetesen külső segítséget is igénybe lehet venni. Petróczi Gábor is készített egy ilyen dokumentumot, amelyhez a Menedzser Praxis előfizetői hozzáférhetnek. Az előfizetők a további szakmai sablonok és iratminták mellett ezt a dokumentumot is megkapják. Természetesen, ezt a későbbiekben szükséges testre szabni és kiegészíteni a saját követelményekkel.

Ismerje meg részletesen a pedagógus teljesítményértékelési rendszerek indításával kapcsolatos feladatokat! Nézze meg a teljes előadást a videón! Kattintson a fenti képre az előadás megtekintéséért!

Indul a pedagógus teljesítményértékelés – Kérdések és válaszok