Óvoda Pedagógiai Programja (2024)
Óvoda Pedagógiai Programja (2024)
Az óvoda pedagógiai programja a pedagógusok számára irányelveket, pedagógiai, módszertani előírásokat fogalmaz meg. Az intézményvezető e program alapján végzi ellenőrző látogatásait. A pedagógiai program minden más stratégiai dokumentum kiinduló pontja. Erre kell építeni az intézmény összes folyamatszabályozását. Az intézményi belső értékelés (önértékelés), illetve a külső szakmai ellenőrzés (PSZE, PÉM) szempontjából is kitüntetett szerepet kap. A pedagógiai program felülvizsgálatát, módosítását rendszeresen el kell végezni (pl. vezetőválasztás, törvényi változás, implementálás).
A továbbiakban, mintadokumentumban vázoljuk fel egy pedagógiai program lehetséges felépítését.
Az óvodák pedagógiai programjával kapcsolatos előírásokat A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban Nkt.), a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet, valamint az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Alapprogram) szabályozza.
Az Nkt. szerint a nevelő és oktató munka az óvodákban pedagógiai program szerint zajlik az eddigi nevelési program helyett. A pedagógiai programot a nevelőtestület készíti el és az intézményvezető hagyja jóvá. A helyi egészségfejlesztési programot a nevelőtestület az iskola-egészségügyi szolgálat közreműködésével készíti el. A szakmai munkaközösség véleményét – szakterületét érintően – be kell szerezni a pedagógiai program elfogadásához. Gondoskodni kell arról, hogy a szülők megismerjék az intézmény pedagógiai programját, tájékoztatást kapjanak az abban foglaltakról. A nevelési-oktatási intézmény vezetője az egészségfejlesztési és prevenciós programok kiválasztásánál beszerzi:
- az intézményben dolgozó óvoda- vagy iskolapszichológus
- az iskola-egészségügyi szolgálat, továbbá
- amennyiben működik, a helyi vagy megyei Kábítószerügyi Egyeztető Fórum véleményét.
Amennyiben a program megvalósításához a fenntartóra többletkötelezettség hárul, abban az esetben a fenntartó egyetértése is szükséges.
A pedagógiai programot nyilvánosságra kell hozni, amely általában az intézmény honlapján történik, de az óvoda épületén belül is lehetővé kell tenni, hogy megtekinthessék a szülők. Ennek módjáról a szervezeti és működési szabályzatban szükséges intézkedni.
Az óvodák az Alapprogram alapján készítik el pedagógiai programjukat, vagy az ily módon készített pedagógiai programok közül választanak.
Az óvoda pedagógiai programja meghatározza:
- az óvoda helyi nevelési alapelveit, értékeit, célkitűzéseit
- azokat a nevelési feladatokat, tevékenységeket, amelyek biztosítják a gyermek személyiségének fejlődését, közösségi életre történő felkészítését, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek egyéni fejlesztését, fejlődésének segítését
- a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységet
- a gyermekvédelemmel összefüggő pedagógiai tevékenységet
- a szülő, a gyermek, a pedagógus együttműködésének formáit
- nemzetiségi óvodai nevelésben részt vevő óvoda esetén a nemzetiség kultúrájának és nyelvének ápolásával járó feladatokat
- az egészségnevelési és környezeti nevelési elveket
- a gyermekek esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket
- a nevelőtestület által szükségesnek tartott további elveket.